.
Vad händer på en simtävling?

Vill du vara med och tävla? Här kommer en liten förklaring och information som kan vara bra att veta innan man sätter igång. En simtävling kan vara allt från mellan ett pass (ca 3 timmar) upp till 8 dagar (stora tävlingar som EM, VM och OS). Vanligast är tävlingar som pågår i 1-2 dagar. För att kunna tävla måste man ha en Tävlingslicens. Svenska simförbundet använder licensnumret som ett id-nummer som gör att de kan hålla reda på vilka tider varje simmare presterar. Det är tränarna som ansöker om licens åt varje ny simmare som ska börja tävla.


Inför tävlingen skickas en inbjudan ut från tränarna som simmaren använder för att anmäla sig till tävlingen. Tränaren bestämmer i samråd med simmaren vilka grenar man ska delta i på tävlingen.  


Tävlingsdagen samling
Står på pm-et. Oftast samling vid simhallen.


Insim
Man simmar in för att värma upp och mjuka upp muskler, hur mycket man ska simma kan man fråga sin tränare om. Insimmet brukar starta omkring en timme innan tävlingen startar, man testar också startpallarna, ryggsimstarterna, kanske simmar man någon snabb 25:a på tid för att få känna lite på vattnet och skaka av sig lite nervositet. Testa vändningar i det/de simsätt du ska simma. Efter att insimmet är färdigt träffas alla simmare och kör vår hejar-ramsa.


Strykningar
Skall alltid lämnas in en timme innan tävlingen börjar, det är tränaren som lämnar in strykningslistan till tävlingssekreteriatet.


Tävlingstiden
Nu börjar tävlingen. Du simmar i grenar och olika heat. En gren kan t.ex. vara 100 m bröstsim för pojkar 12 år och den går i så många heat som det finns anmälningar, De bästa anmälningstiderna simmar oftast i det sista heatet.


Heatlistor

Det brukar finnas utskrivna listor att köpa eller så kan du följa tävlingarna via en app eller hemsida (www.livetiming.se). På Livetiming kan du både se startlistor, heatlistor, liverapportering och resultatlistorna. 


Uppvärmning
Detta är lika viktigt som uppvärmning innan simträningen. Man gör sin uppvärmning tio till femton minuter innan sin start. Kolla med tränaren som är med när det är dags att värma upp. Efter hand lär man sig hur lång tid före loppet man vill värma upp. Det är viktigt att musklerna är varma och mjuka innan start, så simmar man bättre och snabbare och riskerar inte att göra illa någon muskel. Det är bra att hitta en plats för att göra uppvärmningen som är nära startpallarna, men inte så nära att man stör de som ska starta.


Start
Speakern brukar ofta ropa upp vilka som skall simma och på vilken bana man skall simma på (detta kan göras under föregående lopp så lyssna noga på speakern). Simmaren går då till den bana man skall simma på. När det är klart blåser först tävlingsledaren en eller flera korta signaler, för att simmaren skall göra sig redo, sedan kommer det en ihållande längre signal, då ställer man sig längst bak på startpallen. Sedan säger startern – på era platser – då ställer man sig längs fram på startpallen och därefter går startsignalen. 

OBS! Kom ihåg att man måste stå helt stilla på startpallen efter det att startern har sagt – ”på era platser” fram till startsignalen.


Efter loppet
När du har simmat ditt lopp går du upp när alla gått i mål, så att du inte råkar störa någon som fortfarande simmar. Ibland säger speakern att simmarna ska ”hänga kvar på linan”. Det betyder att man stannar i bassängen till att nästa start har gått. Då hänger man kvar på linan någon meter ut i bassängen för att störa så lite som möjligt. När du kommer upp från bassängen, kan man gå förbi sin tränare för att få lite feedback. Efter det, ska man simma avbad eller “bada av”. Oftast finns det en liten bassäng avsatt för detta. Simma lugnt i minst 10 minuter, så att kroppen kan återhämta sig.


Diskvalificering
Reglerna i simning är samma för alla för att alla ska kunna tävla på lika villkor. Simmaren kan bli ”diskad” och det händer nog alla simmare någon gång. Det kan vara tjuvstart (om man startar innan signalen ljuder), gör en felaktig vändning eller går i mål på ett felaktigt sätt. Det finns regler för alla simsätt, vändningar mm. Det tränar man på träningarna hemma.


Lunchuppehåll
Brukar vara runt två timmar, då är det viktigt att man går och äter i lugn och ro och det är viktigt att äta ordentlig mat, inte hamburgare och pizza. Efter lunchen är det samma procedur igen som på morgonen – insim och uppvärmning.


Material
Ta med badkläder (flera ombyten), handdukar, träningsoverall, t-shirt, shorts, simutrustning (badmössa och simglasögon), Ta gärna med lite egen fika att ha mellan loppen, kan vara någon macka och det är alltid bra med en banan. Tänk på att inte äta godis och ha inte med kolsyrade drycker under tävlingen. Det är bra att ha med sig sin vattenflaska, så att man kan dricka vatten och fylla på vätskebalansen.


Priser 
Är alltid kul och trevligt att få, men tyvärr brukar inte alla kunna få pris. Oftast är det tre som får priser i varje gren. På en del tävlingar kan det finnas heatpris eller andra varianter av priser. Tävla alltid mot dina egna tider. Försök att simma lite snabbare än förra gången. Heja gärna fram dina kamrater, nästa gång hejar dom andra på dig. Kom ihåg att när du slår ditt personbästa är det som att vinna en guldmedalj.